[tlg_accordion css_animation=”slideInDown”][tlg_accordion_content title=”آیا ایران کد یا کد ملی محصول همان شناسه ملی شرکت است ؟”]آیا ایران کد یا کد ملی محصول همان شناسه ملی شرکت است ؟
خیر
کد ملی تعریف محصول شماست و ۱۶ رقم دارد و همانند کد ملی اشخاص به تفکیک برای محصولات مختلف توسط مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران صادر می شود . این کد جهت شرکت در مناقصات دولتی ، استعلام نهادهای دولتی صادر کننده مجوزها ، تمدید مجوزهای شما مورد نیاز است .
و شناسه ملی کدی هست که اداره ثبت زمان تاسیس شرکت به شما ارائه میدهد.[/tlg_accordion_content][tlg_accordion_content title=”اگر از کدهای دیگران استفاده کنم چه اتفاقی می افتد؟”]اگر از کدهای دیگران استفاده کنم چه اتفاقی می افتد؟

در فروشگاه های زنجیره ای و سامانه های مرتبط با ایران کد و بارکد بین المللی هر محصول فقط می تواند یکبار تعریف شده و یک قیمت را به بارکد چاپ شده روی بسته بندی ذخیره کنند.

حال در نظر بگیرید که با بارکد محصول شما شخص دیگری قبل از شما محصولی را وارد یک فروشگاه نماید، شما دیگر قادر به همکاری با آن فروشگاه نخواهید بود مگر با مراجعه به دعاوی حقوقی که معمولا خسارت سنگینی را می توانید از مالک آن محصول مطالبه نمائید.

در سامانه ستاد هم به همین شکل است و قانون مالک ایران کد را برای دریافت حق العمل و یا هزینه فروش مجاز می داند نه شخصی که از ایران کد مشابه استفاده نموده است.[/tlg_accordion_content][tlg_accordion_content title=”استعلام بارکد ها به چه صورت انجام می شود؟”]استعلام بارکد ها به چه صورت انجام می شود؟

برای استعلام ایران کد می توانید به سامانه irancode.ir مراجعه نموده بر اساس استاندارد بارکد جستجو را انجام دهید.

ضمن اینکه بارکد بین المللی هم در سایتی مجزا به آدرس Gs1-ir.org قابل جستجو می باشند.

[/tlg_accordion_content][tlg_accordion_content title=”گرفتن بارکد برای راه اندازی سایت و فروشگاه اینترنتی هم کاربرد دارد؟”]گرفتن بارکد برای راه اندازی سایت و فروشگاه اینترنتی هم کاربرد دارد؟

تمامی محصولات برای ورود به دنیای تجارت الکترونیک نیاز به شناسه ای ملی یا بین المللی دارند، بدون شناسه هم کار انجام می شود ولی کارایی به شدت کم شده و سیستمها سردرگم و با هزینه های شناسایی و ردیابی بالا از سود دهی کم می کنند.

پس داشتن یک شناسه ملی یا بین المللی در تمامی مراحل زنجیره تامین و توزیع محصول کمک خواهد نمود.[/tlg_accordion_content][tlg_accordion_content title=”چه کسانی باید ایران کد بگیرند؟”]

چه کسانی باید ایران کد بگیرند؟
کسانیکه  :
محصول تولید میکنند و قصد ارائه محصول به بازار و دریافت بارکد دارند.
قصد شرکت در مناقصات دولتی را دارند.
در پاسخ به نیاز سامانه ستاد دولت نیاز به کدملی پیدا کرده اند.
محصولی به نهادی دولتی ارائه داده اند و زمان دریافت وجه ایران کد نیاز دارند.
برند دارند و از ظرفیت خالی کارخانه ها استفاده میکنند و قصد دارند بارکد روی محصولات به نام خودشان داشته باشند.
قصد صادرات محصول دارند و و نیاز به درج بارکد روی محصول برای اجازه ورود به فروشگاههای خارجی پیدا کرده اند .

[/tlg_accordion_content][tlg_accordion_content title=”بارکد چند رقمی است ؟”]بارکد چند رقمی است ؟

بارکد در مفهموم کلی تعداد رقم خاصی ندارد، و استانداردهای مختلف تولید بارکد از رقمهای خاص خودشان پشتیبانی می کنند، ولی در سیستم ایران و برای استفاده از کد ملی کالا یا ایران کد شما به استاندارد code128 نیاز دارید تا بتوانید ۱۶ رقم کد ملی کالایی که در اختیار دارید را تبدیل به بارکد نمائید، این استاندارد در تعداد ورودی محدودیتی ندارد.

اما در سیستم بین المللی و کدهایی که سازمان جهانی GS1 تولید می کند تعداد محدود است، به طور مثال بارکد GTIN کلا ۱۳ رقم دارد اما درون این ۱۳ رقم بخشهای مختلفی وجود دارد مانند ۳ رقم کد کشور حد اکثر ۸ رقم کد شرکتی و حد اقل ۱ رقم شمارنده محصول که این ۲ بخش آخر قابل تغییر می باشند.

رقم آخر هم که ۱۳ همین رقم است توسط یک فرمول ریاضی و وابسته به اعداد قبل خود تولید می شود که بتواند در مواقع ضرورت به کمک بازیابی بارکد بیایید.

تمام این کارها را استانداردی به نام EAN13 انجام می دهد که در کل کشورها و در فروشگاه های زنجیره ای استفاده می شود.[/tlg_accordion_content][tlg_accordion_content title=”کیو آر کد چیست؟”]کیو آر کد چیست؟

qrcode  و datamatrix و barcode و … همه انواع حمل کننده های اطلات در واقع نمادهای برای تبادل اطلاعات بین ماشین یا همان رایانه و محیط بیرون می باشند. انواع دیگری هم از حامل های داده با اسامی مختلف مانند databar و codebar و … وجود دارند. این مفاهیم استانداردهایی برای تبدیل اطلاعات متنی و تصویری و یا حتی صدا را در اختیار کاربران قرار می دهند و با استفاده از آن می توان انداره های مختلفی از اطلاعات را به صورت آفلاین جابجا نمود، ضمن اینکه این نمادها پس از رویت شدن توسط دستگاه خواننده بارکد یا کیو آر کد سریعات پاسخ داده و اطلاعات بدون خطا به ماشین منتقل می شود.[/tlg_accordion_content][tlg_accordion_content title=”مدت زمان لازم برای دریافت ایران کد چند روز است؟” icon=”ti-pencil-alt”]

در صورت تکمیل به موقع مدارک ایران کد، پرداخت به موقع پیش فاکتور ایران کد و ارائه لیست مشخصات فنی صحیح، کل فرآیند کمتر از دو روز کاری زمان خواهد برد.

روال دریافت بارکد کالا با ارسال تصویر کارت ملی در واتس آپ به شماره ۰۹۳۰۳۰۰۹۰۹۸ (سرکار خانم ملکی) آغاز می گردد. پس از بررسی دقیق وضعیت شرکت، محصولات تولیدی، برندها و تطبیق مالکیت مستندات ارائه شده، پیش فاکتور عضویت ایران کد در سیستم ایجاد می شود.

این پیش فاکتور توسط متقاضی به حساب مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران واریز می شود.

نکته: تمامی مبالغ واریزی به حساب مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران با ذکر شناسه واریز در فیش واریزی قابل انجام خواهند بود، مگر پرداختهای آنلاین که به صورت خودکار شناسه واریز توسط سیستم شناسایی می شود. این شناسه واریز نشان دهندهء هویت واریز کننده مبالغ و اطلاعات مرتبط با مشتری می باشد.[/tlg_accordion_content][tlg_accordion_content title=”مدت زمان لازم برای دریافت ایران کد چند روز است؟ (۲)” icon=”ti-pencil-alt”]شما پیش فاکتور را پرداخت خواهید نمود، این عمل می تواند به صورت آنلاین و از طریق وب سایت مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران انجام شود و یا اینکه به صورت حضوری و در شعب بانک ملت.

حدود یک ساعت پس از پرداخت پیش فاکتور و در صورت  تائید ثبت نام شما، یک کد عضویت پنج رقمی برای شما صادر خواهد شد. (این کد عضویت در تمامی بارکدهای شما تکرار می شود)

نماینده ایران کد با فعال شدن کد عضویت شما در سیستم کدگذاری کشوری CCS می تواند مشخصات فنی محصولات شما را در سیستم ثبت نماید.

حال زمان آن است که مشخصاتی دقیق از محصولات را به نماینده ایران کد ارائه نمائید، این مشخصات فنی کالا اکثرا شامل نام محصول، برند، وزن، نوع بسته بندی، سایز و هر مشخصه ای که شما تمایل به درج آن در تعاریف مختص آن محصول دارید.[/tlg_accordion_content][tlg_accordion_content title=”مدت زمان لازم برای دریافت ایران کد چند روز است؟ (۳)” icon=”ti-pencil-alt”]شما به عنوان متقاضی ایران کد و یا بارکد فروشگاهی GTIN به سیستم کدگذاری کالا دسترسی نداشته و این کار توسط نمایندگی های ایران کد در سراسر کشور انجام می شود. نهایتا فایل کارشناسی محصولات شما آماده شده و برای شما ارسال می شود، با مطالعه آن و در صورت تطابق با اطلاعات ارسالی تائید آن، نماینده این اجازه را خواهد یافت که کد نهایی محصولات را صادر نماید.

نکته: در صورتی که مشخصات ثبت شده با اطلاعات ارسالی شما مطابقت ندارد و یا اشتباهی در درج مشخصات فنی کالا رخ داده است، حتما آنرا اصلاح نموده و به اطلاع کارشناس مربوطه برسانید تا در سیستم نیز اصلاح شود. چراکه پس از تائید نهایی مشخصات فنی بارکد دیگر به هیچ عنوان قادر به تغییر این اطلاعات نخواهید بود.

لیست بارکدهای تائید نهایی شدهء شما توسط نماینده برایتان ارسال می شود، ضمن اینکه همه کاربران سیستم ایران کد می توانند شخصا وارد پنل کاربری ایران کد خود شده و اطلاعات مختلفی را از عضویت خود دریافت نمایند.[/tlg_accordion_content][tlg_accordion_content title=”تعرفه خدمات ایران کد – دریافت ایران کد چه هزینه ای دارد؟” icon=”ti-pencil-alt”]

تعرفه خدمات ایران کد

دریافت ایران کد و بارکد بین المللی مشمول پرداخت هزینه های مصوب با تعرفه دولتی می باشد، این هزینه ها شامل موارد زیر است.

ثبت نام و دریافت کد عضویت ۴،۰۰۰،۰۰۰ ریال

هر کد ملی کالا یا ایران کد در گروه مواد غذایی ۳۰۰،۰۰۰ ریال

هر بارکد بین المللی یا همان کد فروشگاهی GTIN یا GS1 مبلغ ۱،۷۰۰،۰۰۰ ریال

تمدید سالیانه ۲،۰۰۰،۰۰۰ ریال

[/tlg_accordion_content][tlg_accordion_content title=”تعرفه خدمات ایران کد – دریافت ایران کد چه هزینه ای دارد؟ (۲)” icon=”ti-pencil-alt”]نکته مهم: هیچ کدام از نمایندگان ارائه خدمات ایران کد و بارکد، تحت هیچ عنوان حق دریافت حتی یک ریال حق الزحمه از متقاضی را نداشته و کلیه حق العمل ایشان توسط مرکز ملی شماره گذاری کالا پرداخت می شود. متقاضیان می باید مبالغ ذکر شده در پیش فاکتور ها را به همراه شناسه واریز به شماره حساب ۱۳۰۰۳۰۰/۴۱ نزد بانک ملت بنام مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران واریز نموده و ادامه روند اخذ بارکد فروشگاهی، ایران کد برای سامانه ستاد و سایر خدمات ایران کدی خودرا از نماینده پیگیری نمایند.[/tlg_accordion_content][tlg_accordion_content title=”راهنمای چاپ بارکد – چگونه از برگشت بارکد جلوگیری کنیم؟” icon=”ti-pencil-alt”]پس از اینکه روال دریافت بارکد را نزد یکی از نمایندگی های ایران کد به صورت کامل طی کردید، و لیست بارکدهای خودرا به صورت گواهی دریافت بارکد دریافت نمودید، می توانید اعداد بارکد محصول را به طراح خود اعلام نموده و ایشان در نرم افزارهای گرافیکی (مورد استفاده در طراحی برچسب محصولات) بخش تولید بارکد این اعداد را وارد و استاندارد EAN13 را از بین همه استانداردهای خواندن بارکد انتخاب نموده و بارکد با کیفیت را در محیط طراحی در اختیار خواهند گرفت.

پس از انتخاب استاندارد EAN13 برای تولید تصویر بارکد GTIN زمان آن رسیده کا ۱۲ رقم اول بارکد محصول را در باکس مربوطه وارد نمائید. توجه کنید که بارکد کالا ۱۳ رقم است ولی شما نباید همه اعداد را تایپ کنید، صرفا لازم است ۱۲ رقم اول آنرا وارد نمائید.

توضیحات: در استاندارد EAN13 شما کلا اجازه دارید ۱۲ رقم را وارد نمائید و رقم سیزدهم خود به خود ظاهر می شود.

توجه: تناسب بین خطوط سیاه و سفید در چاپ بارکد بسیار با اهمیت بوده و نباید هنگام طراحی اندازه و یا تناسب آنرا تغییر داد، ضمن اینکه توصیه می شود قبل از چاپ به صورت انبوه حتما چندبار با دستگاه های بارکدخوان مختلف و حتس با موبایل های هوشمند که نرم افزار بارکد خوان روی آنها نصب می شود بارکد چاپ شده را تست نمائید.[/tlg_accordion_content][tlg_accordion_content title=”پس از عضویت ایران کد چه مدارکی دریافت خواهیم کرد؟” icon=”ti-pencil-alt”]در پایان روال دریافت ایران کد و بارکدهای فروشگاهی چه مدارکی تحویل متقاضیان می شود؟

مدارک ایران کد، مانند سازمان ثبت اسناد رسمی، اداره ثبت مالکیت صنعتی و ثبت شرکتها از ارزش قانونی بالایی برخوردار می باشد، این مدارک شامل گواهی عضویت در ایران کد و لیست بارکدهای صادر شده برای محصولات می باشد، سیاهه مالی ایران کد نیز توسط نمایندگان مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران جهت ثبت در دفاتر مالی متقاضی، قابل ارائه می باشد.

در برخی موارد که تداخل بارکد در یک فروشگاه بزرگ سبب طرح شکوایه حقوقی بین تولید کنندگان شده، این مرکز ملی شماره گذاری کالاست که با مراجعه به سوابق و اطلاعات بارکدهای صادر شده مالک اصلی بارکد را مشخص و قاضی پرونده را قادر به اخذ تصمیم درست می نماید.

در این گونه پرونده های تداخل بارکد در فروشگاه های زنجیره ای معمول است که مالک اصلی بارکد می تواند علیه دیگری ادعا و درخواست جبران خسارت نموده و رقمهای میلیاردی را بابت مخدوش نمودن روال توزیع کالای خود مطالبه کند.[/tlg_accordion_content][tlg_accordion_content title=”تفاوت ایران کد و بارکد ۱” icon=”ti-pencil-alt”]همانطور که از اسمش پیداست ایران کد “ایران کد” است. یعنی کد ملی کالا و خدمات ایرانی. این عدد ۱۶ رقمی تماما به شناسایی محصول مرتبط است و هیچ عددی نشان دهنده کشور سازنده نیست، چراکه اسمش ایران کد است.

هفت رقم اول این عدد صرفا نشان دهنده نوع محصول است، اینکه زعفران است یا آب میوه، آسفالت است، بتن است یا گوشت مرغ بسته بندی شده.

مانند: زعفران با نام لاتین Saffron و نام علمی Crocus sativus گیاهی است پایا با ارتفاع تقریبا ۳۰ سانتیمتر که دارای برگهای دراز و سبز مانند است. زعفران که از ساییدن کلاله گیاه زعفران به دست مى‏آید به دو صورت یافت مى‏شود : زعفران رشته‏اى و زعفران پودر. از زعفران به عنوان ادویه، رنگ، عطر بخشیدن به مواد غذایى، شیرینى، دارو و نوشابه ‏هاى غیرالکلى در بسیارى از کشورهاى جهان استفاده مى‏شود. ساقه زیر زمینی آن از دو پیاز تشکیل می شود. این پیازها سخت و مدور و گوشتدار و پوشیده از غشاء های نازک قهو های رنگ می باشد. گلهای زعفران ارغوانی، منظم و شامل لوله ای دراز است که به سه گلبرگ و کاسبرگ منتهی می شود. زعفران پس از خشک کردن بصورت ادویه در غذا مورد استفاده قرار می گیرد. تمام انواع زعفرانهای خشک شده در این دسته قرار می گیرند.[/tlg_accordion_content][tlg_accordion_content title=”تفاوت ایران کد و بارکد ۲” icon=”ti-pencil-alt”]پنج رقم بعدی آن کد عضویت است، عضویت حقیقی یا حقوقی مربوط به اشخاص تولید کننده یا وارد کننده و یا تامین کننده های بزرگ. این کد عضویت هنگام ثبت نام به متقاضی تخصیص داده می شود.

مانند: “زعفران سحر”

۴ رقم بعدی آن شمارنده محصول و دربر گیرنده مشخصات فنی آن می باشد.

مانند: زعفران رشته ای بریده بسته سلفونی ۲۵ g نام تجارتی سحر مرجع عرضه کننده نگین زعفران سحر قائن[/tlg_accordion_content][tlg_accordion_content title=”تفاوت ایران کد و بارکد ۳” icon=”ti-pencil-alt”]کد ملی کالا، شناسه ملی کالا، ایران کد و یا هر اسم دیگری که برای آن درنظر گرفته شده باشد تشابه زیادی دارد با کد ملی اشخاص که برای همهء مردم اجباریست (و بدون آن هیچ خدمت ثبتی قابل دریافت نیست) با این تفاوت که این کد برای محصولات صادر می شود و مشخصات فنی آن محصول را در بانک اطلاعاتی خود ذخیره دارد. پس یادآور می شوم دریافت ایران کد برای همهء گروه های اقلام کالا یا خدمت الزامی بوده و ارائه ایران کد کالا یا خدمات برای دریافت هرنوع خدمات دولتی و ثبتی و صنفی اجباریست.

توضیحات: ایران کد یکبار برای همیشه محصولی را شناسایی نموده و همه دستگاه های دولتی و خصوصی بارها و بارها آنرا مورد استفاده قرار می دهند. این بدان معنیست که فرآیند شناسایی بی دلیل بارها و بارها تکرار نمی شود.[/tlg_accordion_content][tlg_accordion_content title=”تفاوت ایران کد و بارکد ۴” icon=”ti-pencil-alt”]حال بارکد بین المللی GTIN که به اشتباه آنرا GS1 می نامند چیست؟

نام این عدد ۱۳ رقمی، کد GTIN و نهاد صادر کننده آن GS1_global_office یا همان سازمان جهانی جی اس وان می باشد، استاندارد تولید بارکد در این نوع شناسایی EAN13 می باشد.

همانطور که از اسمش پیداست این بارکد به صورت بین المللی صادر می شود و میان کل محصولات در ۱۲۰ کشور عضو سازمان جهانی GS1 تکراری یا کد مشابه ندارد. اگر به این نوع بارکد که روی هزاران کالای ایرانی چاپ شده دقت کنید خواهید دید که با عدد ۶۲۶ آغاز می شود این عدد نشان دهنده ایرانی بودن محصول می باشد.[/tlg_accordion_content][/tlg_accordion]

پیمایش به بالا